Bort med skadelige lover
FLAR er designet for å utkonkurrere det illegale stoff markedet på pris, renhet, og ferdig dosert med innholdsfortegnelse, brukerveiledning og trygge lovlige rammer, og med langt bedre resultater en forbud og straff.
Det første som må gjøres er å avkriminalisere, legalisere, og regulere de forbudte psykotrope stoffene (narkotika) som må omgjøres til legemidler igjen som alle leger og psykiatere skal kunne foreskrive, slik det var før FN konvensjonene mot narkotika 1988, 1971, 1961.
Narkotikaforskriften (FOR-1978-06-30-8), og Legemiddelloven §22, §23, §24, §25, §31, og §32 (LOV-1992-12-04-132), og straffeloven §232 (LOV-2005-05-20-28) må oppheves i sin helhet.
FN konvensjonene mot narkotika må klassifiseres som skadelige, folkerettsstridige og ulovlige konvensjoner som bryter med Menneskerettsloven, og FNs egne menneskerettigheter, og skaper utenforskap, kriminalitet, krig og død.
Foreskrivning til mindreårige
Råd for skadereduksjon (FLAR V.2) er i sin helhet designet for maksimal skadereduksjon, men vi skal legge ved noen viktige punkter under dette kapittel kalt “Skadereduksjon”.
Fattigdom og sosiale problemer
Fattigdom, bostedsløshet, arbeidsløshet og sosiale problemer involverer mange mennesker, og det øker bruk av både alkohol, nikotin, og sterke stoffer, og avhengighet til disse.
Å forebygge slike problemer rører i høyeste grad ved selve roten til hvorfor mange mennesker ødelegger sine liv med alkohol og rusmidler.
Det bør derfor umiddelbart bygges boliger til alle bostedsløse så alle får et permanent sted å bo som de kan kalle hjem, uten å bo på gaten, eller på sofaen rundt forbi.
Det bør selvfølgelig innføres høyere satser for alle stønader, trygder, og pensjoner med ytelser tilsvarende SIFOs årlige referanse budsjett som et minimum å leve for.
Tannlege bør være gratis for alle (reduserer bruk av smertestillende, og øker livskvaliteten).
Det bør opprettes en lavterskel-arbeidsplass i alle byer og lokalsamfunn, så ingen behøver å stå uten arbeid noe sted (for skoleplasser se neste kapittel).
Brukerrom
Lov om ordning med brukerrom for inntak av narkotika (brukerromsloven LOV2004-07-02-64) og Forskrift om ordning med brukerrom for inntak av narkotika (brukerromsforskriften FOR-2004-12-17-1661) bør henlegges i sin helhet.
Brukerrom med kvalifisert overdosepersonell bør opprettes i alle byer og bydeler med behov. Noen regler bør være like for alle brukerrom, mens øvrige bestemmelser bør fastsettes av kommunen som drifter bruker rommet individuelt i samråd med helsepersonell og erfaringskonsulenter.
Barn og unge brukere av sprøyter under 18 år bør få hjelp av hjemmesykepleier, eller legevakten, evt. annen bemannet løsning for unge, for slik å skille unge brukere fra det tyngste miljøet.
Det bør deles ut gratis sprøyter, kondomer, og vitaminer via brukerorganisasjoner, apoteker, etc. så det aldri er tomt på slikt utstyr, noe sted.
Integrering og ettervern
Ved siden av lovlige trygge medisiner (narkotika) fra lege og apotek er et viktig behov for tunge avhengige å få orden på sitt liv, og integrere og aktivisere seg som en del av samfunnet på den ene eller andre måten, noe de trives med, og som dekker deres individuelle behov.
Det handler om å ta tak i de praktiske tingene som bolig, økonomi, jobb, skole, og aktiviteter som bidrar til et positivt liv, for det er ofte summen av livskvaliteten som påvirker forbruk, misbruk, og avhengighet.
Mikrolån til vanskeligstilte
Det bør gis finansiell støtte og/eller mikrolån til tunge avhengige, uføre, funksjonshemmede og langtids arbeidsledige som har stått lenge utenfor arbeidslivet, og som ønsker å starte som selvstendig, skape sin egen arbeidsplass, aktivisere seg selv, og/eller bidra i samfunnet på en positiv måte.
Aktivitetstilbud
Det bør opprettes gratis aktivitetstilbud i alle kommuner så alle kan ha tilgang til et positivt og aktivt liv, inkl. fritidsklubber for ungdom.
Sivilombudet
Sivilombudet fører angivelig kontroll med den offentlige forvaltningen for å hindre urett mot den enkelte, men dette ser vi lite til, og skade og urett blir begått i stor skala imot brukere og avhengige av narkotika.
Sivilombudet bør derfor buttes ut med et uavhengige organ bestående av sivile som faktisk sørger for at borgernes rettigheter blir ivaretatt, både hos/av politi, domstoler, kriminalomsorgen, barnevern, NAV, helsevesenet, og andre statlige og offentlige tjenester.
Ulovlige maktmidler
Fortsatt straffbart med lovbrudd
Narkotika og omverden
For å unngå at Norge blir en base for organisert kriminalitet og begrense narkoturisme og misnøye fra naboland bør FLAR kun gjelde norske statsborgere, og de med permanent oppholdstillatelse i Norge.
Utenlandske statsborgere som blir tatt med, eller innfører over tillatt grense psykotrope substanser bør få overskytende mengde beslaglagt, og få en liten bot (f.eks. kr.1000) som må betales umiddelbart.
Utenlandske statsborgere som blir tatt for å innfører store kvanta psykotrope stoffer (beviselig for videresalg) bør dømmes og deretter utvises / returneres til eget hjemland for soning i hjemlandet.
Utenlandske statsborgere kan gis innreiseforbud til Norge etter grove brudd på narkotikalovgivningen, men bør ikke gis lengre utestengelse enn for smugling av alkohol og nikotin, helst med unntak av de som blir tatt med større partier produkter tilsatt f.eks. fentanyl, eller Nitazener osv.
Norske statsborgere som blir tatt/dømt for psykotrope stoffer (narkotika) utenfor Norges grenser må så raskt som mulig overføres til Norge, og få sin sak gjenopptatt i Norge og dømmes etter norsk lov. Avtjent varetekt/soning, og/eller umenneskelig behandling i utenlandske fengsler må komme til fratrekk på norsk dom.
Unntak gjelder for fanger som sitter for særdeles urene blandingsprodukter med spesielt helseskadelige tilsetningsstoffer (f.eks. heroin med rottegift eller fentanyl etc.) som bevislig var ment for videresalg, og som utgjorde en spesiell helserisiko for sluttbrukere.
De som i dag sitter for andre lovbrudd i tillegg til brudd på narkotikalovgivningen bør få sin straff redusert iht. den andel av straffen som gjelder psykotrope substanser (narkotika).
Narkotika i fengsel
Kriminalomsorgens krig mot narkotika må avsluttes og FLAR bør innføres i alle norske fengsler så alle innsatte kan bestemme over egen helse, egen kropp, med rett til å velge sin egne psykotrope legemidler (narkotika) på lik linje med det øvrige samfunn.
Lettere psykotrope stoffer bør distribueres lovlig i fengslene så fangene selv kan handle disse med egne penger på lik linje med sigaretter og snus, evt. sette begrensning for hvor mye man kan få kjøpt og ha på cella.
Tunge psykotrope legemidler (Heroin, Kokain, Amfetamin etc.) bør kun foreskrives av fengselslegen, og administreres av betjentene som deler ut medisiner slik de allerede gjør i dag. Det bør ikke være lov til å oppbevare tunge psykotrope medisiner på cella.
Dersom noen blir tatt med tunge stoffer i forbindelse med søk etter f.eks. kniver/våpen, bør stoffene beslaglegges uten straffereaksjon, da dette er menneskelig atferd.
Kriminalomsorgen bør ikke ha lov til å bruke urinprøver, kroppsvisitasjoner, og celle ransakelse pga. psykotrope substanser i norske fengsler.
Innsatte bør ha lov til å røyke psykotrope substanser på cella (inkl. sigaretter) med døren lukket. Betjentene bør respektere dette, og om de ikke tåler lukten kan innsatte komme ut, eller betjenten avtale å komme tilbake senere.
Helse i fengsel
Fanger i norske fengsler er blant de sykeste i befolkningen, og helsetilbudene i all norske fengsler er forferdelig dårlig, med bl.a. 4 ganger flere selvmord enn gjennomsnittet i Europa, og det er fortsatt livsfarlig og bli alvorlig syk i norske fengsler.
Helsetjenestene i fengslene må derfor radikalt forbedres slik at alle innsatte får tilgang på spesialhelsetjenester, sykehus, og lege på lik linje med andre borgere ute i samfunnet.
F.eks. må alle innsatte kunne få akutt time samme dag når de er akutt syke, og ikke som i dag hvor selv våre moderne fengsler (f.eks. Halden Fengsel) ikke tilbyr akutt timer hos legen, og hvor det kan ta uker å få snakke med lege, og hvor alvorlig syke fanger sliter med å få helsehjelp.
Alle fengsler må ha nok leger på jobb hver eneste dag, og fengslene må følge opp timer hos spesialhelsetjenesten, uten at manglende bemanning gjør gir grunnlag for kanselering av timen, eller at fanger isoleres ulovlig, og det samme gjelder for fremstilling av varetektsfangene som blir alvorlig forsømt (politiets ansvar).
Legg ned LAR og HAB
LAR og HAB bør legges ned og erstattes med fastleger som overtar ansvaret for HAB og LAR pasientene så de får sine sårt trengte medisiner på apotek på lik linje med alle andre pasienter. De som ønsker bør også få psykiater.
Besparelser fra nedleggelse av LAR / HAB bør brukes på bolig for bostedsløse (ca. 19-20% LAR / HAB pasienter er uten bolig), bedre helsetilbud, og bedre behandlingstilbud for avhengige.
De som ikke har fastlege, eller psykiater bør få et likeverdig tilbud av legevakt eller privat lege dekket av staten, og kronisk syke må få blå resept med egenandel før frikort, akkurat som med alle andre medisiner.
Rusbehandling og psykisk helse (ROP)
Selv om legalisering og regulering av narkotika vil fjerne de mest av alvorlige skader av narkotika, må bevilgningene til korttidsplasser og langtidsplasser innen rus og psykiatri økes.
Alle som har vært i behandling må også få tilbud om bosted, vegledning, skole, eller jobb etc. etter behandling, så de raskest mulig får stabilisert, normalisert og aktivisert sine liv på innsiden av samfunnet.
Det bør også etterutdannes, og ansettes nok psykologer, psykiatere, og psykiatriske psykepleiere (Spesialsykepleiere), og annet fagpersonell for å hjelpe alle med rusutfordringer som søker hjelp, og de som ikke vil ha hjelp må respekteres.
Alle har rettigheter
Regjeringen bør tillate bruk av psykotrope substanser (narkotika) på alle sykehus, sykehjem, aldershjem, fengsler, og institusjoner, på lik linje med alkohol, nikotin, og lovlige legemidler i dag.
Aldershjem, sykehjem, og sykehus kan ikke ha lov til å kaste ut beboere pga. bruk av psykotrope substanser slik det er i dag (stigmatisering), og alle som bor i statlige eller kommunale institusjoner må fritt kunne velge sin egen medisin, så langt bruken ikke er til sjenanse for andre beboere, eller arbeidere.
Sexkjøpsloven
Forbud mot kjøp av seksuelle tjenester har lignende skader som følger forbudet mot narkotika, og for å redusere skader er det viktig å oppheve sexkjøpsloven og få kjøp og salg av seksuelle tjenester ut av mørke, og kriminalitet, og inn under lovlige, og regulerte rammer med fokus på å redusere skader.
Domstolene
Domstolene kan ikke redusere ankemuligheter for narkodømte slik det har fungert frem til i dag. Alle dømte må ha rett til å få sin sak prøvet i lagmannsretten (med Jury), uansett hvor kort eller lang dommen er, og hva slags lovbrudd det gjelder.
Gjengkriminalitet
Alle bør stå ansvarlig for egne lovbrudd, og ingen bør dømmes strengere fordi de er del av en venneflokk, eller dømmes for hva andre har gjort, bare fordi man er venner, slik regjeringen i dag forfølger det de kaller mafia, gjenger og/eller kriminelle nettverk.
Jury / Lagrette
Lagmannsretten må innsettes Jury/lagrette igjen for å avgjøre skyldspørsmålet i alle saker der skyldspørsmålet bestrides, og spesialenheten for politisaker må kun bestå av habile likemenn uten bakgrunn eller tilknytning til justissektoren.
Legalisering av forskning på narkotika
Vi har mistet 50 viktige år med viktig forskning på psykotrope substanser pga. forbudet, og forskning på psykotrope stoffer bør legaliseres umiddelbart for alle universiteter, forskningsinstitusjoner, sykehus, sykehjem, gamlehjem, fengsler, behandlingsinstitusjoner, NGO`s, og private som forsker på seg selv.
For alle organisasjoner bør kreves at ansvarlig foreskriver er farmakolog, lege, eller psykiater, og forsøkspersonene er godt voksne (21+), godt informert, og signerer samtykkeerklæring.
Helsedirektoratet, Direktorat for medisinske produkter, og Komite for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) bør ikke ha mulighet til å begrense forskning på psykotrope stoffer, men sette noen kriterier som begrenser misbruk av ordningen.
Alle som forsker på psykotrope stoffer bør pålegges å rapportere bruk, bivirkninger, resultater og konklusjoner av forskningen sin til Helsenorge som må tilgjengeliggjøre all data anonymt for forskning.
Forskning på nye stoffer
Når det illegale markedet kommer opp med et ukjent / nytt psykotropisk stoff som bør staten følge opp med intensiv forskning, eller finne relevant forskning fra andre steder i verden for dette stoffet.
Dersom stoffet regnes som relativt trygt – bør staten sørge for lovlig distribusjon av de samme stoffene via leger og apotek, og/eller lovlige utsalg.
Dersom substansene viser seg å være u-trygge kan de ikke distribueres lovlig, men myndighetene må gå ut med offentlig advarsel om skade potensiale og anbefale mindre skadelige alternativer.
Budsjett for forskning
Forskningsrådet bør få ekstra store budsjetter for videreformidling til forskning på psykotrope stoffer ved universiteter, forskningsinstitusjoner, sykehus, og ideelle organisasjoner som driver med forskning på psykotrope substanser.
Farmakoper
Legemiddelboken, Felleskatalogen, Akutt Psykiatrisk Håndbok, evt. andre norske farmakoper må oppdateres med relevant informasjon for alle de foreskrevne psykotrope legemidler (narkotika) med produktinformasjon, dosering, virkning, bivirkninger, holdbarhet og advarsler på lik linje med andre legemidler.
Det kommunale barnevernet har de siste 50 årene skadet og traumatisert tusenvis av barn og unge inkludert foreldre uten at staten griper inn, og vi skal ta med noen viktige punkter som skader, traumatiserer, skaper utenforskap og kriminalitet og som øker forbruk av og avhengighet til alkohol og sterke stoffer.
Omsorgsovertakelse
Barnevernet har til enhver tid har ca. 9 – 10 tusen barn i sin omsorg, ti år etter tiår og det skaper utenforskap, kriminalitet, selvmord, vold, for tidlig død, og økt bruk av alkohol, nikotin og tunge stoffer.
Det bør derfor settes en øvre grense for hvor mange barn som Barnevernet kan ha omsorg for i hver kommune til enhver tid, f.eks. maks 0.4 barn pr. 1000 innbyggere, med en klar målsetning om å få tallet lenger ned. Alle øvrige barn bør hjelpes på hjemmebane hos sine egne foreldre / omsorgspersoner.
Omsorgsovertagelse, tvangsplassering, fosterfamilie og institusjoner, bør kun benyttes der det ikke finnes omsorg, og der det finnes svak omsorg, skal man heller forsøke å styrke det som mangler på hjemmebane.
Besparelser fra redusert bruk av fosterhjem, institusjoner, og rettssaker om omsorgsovertakelser kan brukes på å styrke barnets hjemmesituasjon med tiltak som er ønskelig av barn og foreldre.
Hjelp på hjemmebane
Barnevernet bør som hovedregel tilby gode tiltak til barn og foreldre på hjemmebane, og ikke som et slags overformynderi, men heller som en “tante” med penger og ressurser til disposisjon for å hjelpe familien som en helhet på hjemmebane, med fokus på barnets beste.
Tiltak kan være foreldrekurs, feriepenger, aktivitetspenger til barna, ny mobil, belønning istedenfor straff, personlig veiledning, frivillige avlastningshjem, istedenfor å drive krig mot familier, og grabbe til seg barn til sine institusjoner og fosterhjem.
Narkotika og omsorg